Syns man inte så finns man inte, hur man når ut i
mediabruset i sociala medier.
Måndagsmorgon och första dagen i Almedalen. Hade ställt
klockan på 06.30. En piggelin från Arvikagänget hade redan varit uppe och tagit
en löparrunda, kommit åter och börjat förbereda den gemensamma frukosten. Mätta
och förväntansfulla promenerade vi i raskt takt de tre km in till kärnan av
hetluften.
Det går inte att hålla reda på varandra i myllret och snart
har jag och Johnny tappat bort Henrik och Börje. Kl är 9.00 och vi beslutar oss
att gå på dagens första seminarium Syns man inte så finns man inte, hur man når
ut i mediabruset i sociala medier. En panel som bjuder på smarta tips
på hur man maximerar sin närvaro i sociala medier för att sticka ut i bruset,
och hur man lyckas få viral spridningskraft med sitt budskap. Arrangör är
Almedalen Just nu.
Fastän jag tycker att jag är någorlunda bevandrad i cybervärlden är det mycket som jag inte
förstår. Panelen består av marknadschef, redaktionschef, planner och kreatör
samt head of customer. Oj, det är så ovana titlar som jag knappt vet vad de
betyder. Personerna är tuffa unga, och är fantastiskt duktiga.
Budskapet är att man måste lära sig att hantera de sociala
medierna och att det finns en överdriven ängslighet. Vi har en röst på Fb, på tvitter, youtube osv
som vi ska använda. You tube är ett bra spridningsmedel som når ut väldigt
brett men det är viktigt att prata i t ex försäljningskampanj prata igenom vad
det är som man vill uppnå och hur man ska sälja in sitt budskap.
Panelen siar att livevideo kommer att explodera, att mycket
kommer att handla om live eftersom vi vill se mer av ”här och nu”. Fb kommer
också att bli större och istället för att kommunicera så använder man
messinger.
Slutorden av panelen är att traditionella medier och att
bedriva klassiska annonser inte är fel men att man ska då vara väldigt, väldigt
tydlig. Markandsföring i sig är ingenting nytt men allting växer och går så
otroligt mycket snabbare.
Kommunikation är att väcka känslor och därför ska vi inte
vara så rädda om vi får kritik av några stycken för ett budskapet. Budskapet
har ju kanske nått ut till flera hundra tusen.
Det värsta är att inte kunna väcka några känslor för då
finns man ju inte och det vill man ju inte.
Sociala medier som marknadsföring är magiskt och själv tycker jag att
detta var ett fantastiskt bra seminarium.